Samfund

Bæredygtig turisme på vestkysten

Foto: Lemvig kommune

Den jyske vestkyst, Danmarks længste og en af de absolut største turistdestinationer i Danmark, skal være grøn og bæredygtig. Og mere attraktiv. Så endnu flere turister besøger den over 500 kilometer lange kyst fra Højer i syd, gennem Lemvig i midten og Skagen i nord.

Det er besluttet af et partnerskab af 11 kommuner, tre destinationsselskaber, Realdania, Dansk Kyst og Naturturisme og en stribe virksomheder inden for turistbranchen. I fællesskab har deltagerne udarbejdet og besluttet en ny udviklingsplan, der skal gøre Jyllands Vestkyst til Nordeuropas mest attraktive kystferiedestination.

Turismen er en væsentlig drivkraft for hele udviklingen på Vestkysten. Den udvikling skal i endnu højere grad være bæredygtig og bidrage til den grønne omstilling. Det falder i god jord i Lemvig Kommune.

Lemvig godt i gang

Erik Flyvholm, borgmester i Lemvig Kommune bifalder udviklingsplanens øgede fokus på bæredygtighed.

– Grøn omstilling påvirker alle – og alle skal tage et ansvar – det gælder lige fra fødevare-området til vores turist- og oplevelsesbranche. Derfor indgår de nye planer også helt naturlig her i kommunen, siger borgmesteren.

Han peger blandt andet på, at foreningen Lemvig-Thyborøn handel og turisme, netop har lavet en aftale sammen med feriehusudlejningsfirmaer om , at alle gæster kan tage kollektiv trafik til byer og oplevelser – og lade bilen stå. Om få år helt nye klimavenlige batteritog.

– Tanken om, at vores gæster tager elbilen fra Hamborg, parkerer den ved feriehuset og tager batteritog eller vores kommende elbusser, er oplagt. Vores hybridfærge sejler gæster fra Global Unesco Geopark Vestjylland til Nationalpark Thy, forklarer borgmesteren, og peger på Danmarks internationale klimacenter, Klimatorium, på Lemvig Havn, hvor gæster kan blive klogere på klimaet.

Bæredygtighed – konkurrencefordel

– Afgørende er også, at vi omfavner den grønne omstilling offensivt og gør det til en konkurrencefordel, gæsterne forventer grønne produkter og oplevelser, forklarer Jesper Fruergaard, formand for Lemvig-Thyborøn handel og turisme.

– Vi skal den grønne omstilling – jo hurtigere vi omstiller os – jo bedre konkurrencefordel. Og vi skaber flere arbejdspladser. Væksten skal være bæredygtig – og vores omstilling skal skabe udvikling i bred forstand ved hele Vestkysten,” siger han.

Jesper Fruergaard peger på, at meget handel og mange butikker er afhængige af turismen. Flere mindre byer ved Vestkysten kan kun tilbyde mangfoldighed i udvalget, fordi mange gæster området året rundt. Uden den smukke natur – ingen gæster. Derfor glæder han sig også over, at en selvstændig indsats bliver at styrke og beskytte kystnaturen.

Grøn vision for hele Vestkysten

Den fælles vision er, at den jyske vestkyst allerede i 2025 skal være blandt de førende kystferiedestinationer i Europa.

– Turismen skaber arbejdspladser og levende lokalsamfund i hele Danmark, men de positive effekter skal gå hånd i hånd med flere klimavenlige tilbud til turisterne. Derfor glæder det mig, at Partnerskab for Vestkystturisme gennem konkrete mål vil øge antallet af turister sammen med de grønne ambitioner. Jeg glæder mig til at følge arbejdet, hvor lokale aktører og kommuner i fællesskab skal gøre den danske vestkyst til en af de mest attraktive destinationer for kystferie i Europa,” udtaler Erhvervsminister Simon Kollerup.

Konkret indeholder den nye Udviklingsplan fem indsatsområder og 22 konkrete tiltag. Et eksempel på bæredygtige tiltag er, at man vil arbejde med grøn infrastruktur og overnatningsformerne skal være grønne. Partnerskab for Vestkystturisme vil med afsæt i den kommende nationale strategi for bæredygtig turisme opstille konkrete mål for bæredygtighed inden for planens fem hovedindsatsområder – man vil være mere ambitiøs end den nationale plan.

Planens målsætning er, at turismen på Vestkysten skal nå 23 mio. overnatninger i 2025 samt en årlig omsætningsvækst på 4 pct. til 31 mia. kr. i 2025. Ambitionen er desuden at realisere en bæredygtig turismeudvikling, hvor væksten i omsætning, overnatninger, døgnforbrug og gæstetilfredshed også sker til gavn for lokalbefolkning, beskæftigelse og økonomi og er i pagt med den lokale natur og kultur. Planen understøtter de høje ambitioner i en kommende national turismestrategi omkring bæredygtig vækst.

– Jeg er bl.a. utroligt glad for, at planen har et opgraderet fokus på grøn omstilling af såvel turismeerhverv som overnatningssteder og opbygning af infrastruktur, der kan sikre øget tilgængelighed i og omkring feriestederne. Sidstnævnte er fx helt afgørende for at undgå, at turismen bliver en belastning for såvel naturen som lokalsamfundene, fortæller Jens Hausted, som er direktør i Dansk Kyst- og Naturturisme.

Fakta om Udviklingsplan for Vestkysten:

Udviklingsplanen indeholder i alt fem indsatsområder og 22 konkrete tiltag:

1. En samlet destination – bundet sammen af et stærkt powerbrand og en god turismeinfrastruktur

2. Stærke feriesteder – stærke og levende kystbyer og destinationer med volumen, liv og kulturoplevelser året rundt

3. Naturen som hovedattraktion – styrke de unikke naturoplevelser, samtidig med at kystnaturen beskyttes

4. Differentieret overnatningskapacitet – mere variation i tilbuddene

5. Strategisk investeringsfremme – målrettet og professionel indsats for at højne kvalitet og fremme investeringer i Vestkystturismen

Parterne bag Udviklingsplan for Vestkysten

Opdateringen af Udviklingsplan for Vestkysten er udarbejdet af BARK Rådgivning på vegne af Partnerskab for Vestkystturisme i et nært samarbejde med Dansk Kyst- og Naturturisme, Realdania, Vestkystens destinationsselskaber og kommuner langs Vestkysten.

Planen er finansieret af:

•   10 kommuner: Hjørring, Jammerbugt, Thisted, Lemvig, Holstebro, Ringkøbing-Skjern, Varde, Esbjerg, Fanø og Tønder kommuner

•   Tre destinationsselskaber: Nordvestkysten, Vesterhavet og Vadehavskysten

•   Realdania

•   Dansk Kyst- og Naturturisme Udarbejdelsen af Udviklingsplan for Vestkysten har været fulgt af:

•   Kommunernes Landsforening

•   Erhvervsministeriet

•   Naturstyrelsen

•   Kulturministeriet

•   VisitDenmark

•   Feriehusudlejernes Brancheforening

•   Dansk Industri

•   Dansk Erhverv

•   HORESTA

Kommentarer